Post Image

Jeśli Twoja firma ma stronę internetową, prawdopodobnie udostępniasz różne treści za pomocą systemu CMS, czyli systemu zarządzania treścią.

Tradycyjny system zarządzania treścią łączy w jednym systemie tzw. frontend (treść, którą widzą odwiedzający stronę) i backend (część strony służącą do zarządzania nią).

Zazwyczaj tradycyjne CMS-y mają wiele narzędzi i funkcji, które pozwalają zaspokoić potrzeby każdego użytkownika, w tym e-commerce, umożliwiając na przykład tworzenie strony internetowej, zarządzanie bazami danych, katalogami produktów, bibliotekami mediów itp.

Koncepcja headless CMS jest inna. Jest to przede wszystkim narzędzie skoncentrowane na zarządzaniu treścią, w zagnieżdżonej logice, która umożliwia dostarczanie innych rodzajów usług w zależności od potrzeb: na przykład, jeśli chcesz indeksować treść, dodaje się cegiełkę, która obsłuży wyszukiwarki.

System CMS typu „headless” działa w architekturze, która nie zawiera frontendu. W tym przypadku dostarczanie treści odbywa się za pomocą interfejsów API i usług internetowych, wysyłanych bezpośrednio do wszelkich połączeń peryferyjnych, takich jak strony internetowe, interfejsy IoT i aplikacje.

Ostatecznie są to dwa unikalne podejścia i powinieneś dokładnie przyjrzeć się obu opcjom, zanim wybierzesz rozwiązanie CMS dla swojej firmy.

Najpierw przyjrzyjmy się bliżej elementom, które czynią headless CMS wyjątkowym.

Czym jest headless CMS?

Headless CMS to przede wszystkim system zarządzania treścią.

Z technicznego punktu widzenia architektura headless oddziela funkcje back-endowe związane z treścią (takie jak tworzenie, zarządzanie i przechowywanie treści) od funkcji front-endowych (takich jak prezentacja i dystrybucja).

Dlaczego architektura headless staje się trendem wśród specjalistów od treści internetowych i agencji internetowych?
Jest to w dużej mierze odpowiedź na ewolucję treści internetowych.

Tradycyjnie większość treści internetowych była dostarczana przez przeglądarkę, zwykle w formie strony internetowej.

Dziś jednak wszelkiego rodzaju treści są konsumowane za pomocą nowych metod i urządzeń, takich jak telefony komórkowe, asystenci głosowi napędzani sztuczną inteligencją czy zestawy słuchawkowe działające w rzeczywistości wirtualnej, z których każdy ma swoje własne cechy i formaty.

W tym miejscu pojawia się bezgłowy CMS: jego architektura została zaprojektowana tak, aby sprostać tym nowym wyzwaniom związanym z treścią, ułatwiając profesjonalistom tworzenie i zarządzanie treścią oraz rozpowszechnianie jej za pomocą interfejsów o różnych właściwościach.

W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów CMS, takich jak WordPress, Drupal czy Joomla, headless CMS zazwyczaj nie wymaga hostingu, aktualizacji zabezpieczeń ani konserwacji.

Dlaczego warto wybrać system zarządzania treścią typu headless?
Eksperci od marketingu cyfrowego uważają, że headless CMS to przyszłość zarządzania treścią. Są ku temu dwa główne powody.

Po pierwsze, treści cyfrowe udostępniane w internecie stają się coraz bardziej złożone i wymagające dla użytkowników.

Aby wyróżnić się na tle konkurencji, trzeba szybko sprowadzić i modyfikować atrakcyjne, i interaktywne treści.

Ponadto często pojawiają się nowe kanały i urządzenia użytkowników. Jaka jest kwestia tworzenia wysokiej jakości treści, jeśli nie można jej dostarczyć w optymalny sposób na wszystkie dostępne urządzenia?

Systemy zarządzania treścią typu headless umożliwiają dzisiejszym marketerom tworzenie i zarządzanie treścią we wszystkich mediach cyfrowych w sposób zrównoważony. To niezbędny element strategii omnichannel.

Narzędzia headless CMS nie są przeznaczone tylko dla zespołów marketingowych. Są to również solidne rozwiązania dla programistów i użytkowników.

Headless CMS oferuje programistom możliwość pokonania barier technicznych, takich jak nieznane języki programowania.

Zaletą headless CMS jest to, że programiści mogą używać preferowanych przez siebie narzędzi do tworzenia stron i dostarczać treść w dowolnym miejscu, korzystając z najnowszych interfejsów API.

Na poziomie użytkownika treść jest zawsze renderowana szybciej, wydajniej, bardziej responsywnie i zapewnia znaczenie lepsze wrażenia.

Dla tych, którzy chcą wypróbować rozwiązanie w stylu headless CMS, przygotowaliśmy listę 6 najlepszych narzędzi na rok 2022.

1. Sanity

Sanity to elastyczne rozwiązanie CMS, które pomaga nadać treści odpowiednią strukturę.

Twórcy wierzą, że tekst i obrazy są kluczowymi elementami produktu lub usługi i że nie powinno być żadnych ograniczeń w ich dystrybucji. Dzięki rozwiązaniu Sanity Studio treść staje się elastyczna. Narzędzie to umożliwia szybką konfigurację i dowolne dostosowywanie. Zestaw narzędzi i wtyczek jest kompletny, co pozwala na stworzenie optymalnego przepływu pracy.

Sanity Studio jest dostępne jako aplikacja open source typu single page. Możesz po prostu zainstalować wtyczkę korzystając z npm lub stworzyć własną część oprogramowania i zintegrować Sanity ze swoją aplikacją.

Dzięki temu headless CMS możesz pracować szybciej i korzystać z natychmiastowych aktualizacji. Będziesz mógł pisać i sprawdzać poprawność szablonów treści, sprawdzać poprawność struktur UI w JavaScript i natychmiast wyświetlać treści.

Otwartość kodu źródłowego sprawia, że jest to idealne narzędzie dla potrzeb redakcyjnych, gdzie ma miejsce zmiana układu nawigacji, a obok treści ma miejsce wyświetlanie danych analitycznych.

2. Contentful

Contentful to intuicyjny headless CMS, który daje ci kontrolę nad zarządzaniem treścią. Dzięki temu narzędziu możesz w każdej chwili uzyskać do niej łatwy dostęp. Ponieważ tekst jest całkowicie niezależny od kodu, możesz tworzyć wpisy na blogu, newslettery i inne treści internetowe bez konieczności czekania na wdrożenie zmian przez zespół programistów.

Contenful pozwala także zachować spójność przekazu marki we wszystkich kanałach cyfrowych poprzez konsolidację treści w jednym centralnym miejscu. Najzwyklejsze dodanie przecinka zostanie odzwierciedlone we wszystkich mediach internetowych za każdym razem, gdy dokonasz zmiany.

Co więcej, Contentful łatwo integruje się z Twoimi ulubionymi narzędziami marketingowymi, umożliwiając Ci dostosowywanie treści, testowanie nowych CTA (wezwań do działania) i eksperymentowanie. Można powiedzieć, że jest stworzony z myślą o marketerach, którzy chcą być wydajni.

Ten headless CMS może pomóc Ci szybko zbudować platformę treści cyfrowych, skrócić czas wprowadzania produktu na rynek dzięki nieszablonowym integracjom, stworzyć niestandardowe aplikacje, aby zapewnić odbiorcom niepowtarzalne doświadczenia w świecie digitalu, lub stworzyć nowy CMS dla całej organizacji, od marketingu po sprzedawców i programistów.

3. Strapi

Strapi to jeden z wiodących produktów w dziedzinie otwartych, headless CMS. Narzędzie w 100% jest oparte na JavaScripcie, w pełni konfigurowalne i zorientowane na programistów. To kolejne rozwiązanie open source, którego cała baza kodu jest dostępna na GitHubie i utrzymywana przez setki wolontariuszy. Jako rozwiązanie typu self-hosted (na własnym serwerze), Strapi daje Ci również stałą kontrolę nad danymi i kosztami.

Dzięki Strapi możesz z łatwością stworzyć samoobsługowe, konfigurowalne i potężne API treści. W odróżnieniu od poprzednika – Contentful – wymaga nieco więcej pracy i umiejętności tworzenia relacyjnych baz danych.

Jeśli jesteś programistą, zauważysz, że API, jak i panel administracyjny można łatwo dostosować do własnych potrzeb, a zarządzanie treścią można w ciągu kilku sekund odmienić na dowolny sposób za pomocą niestandardowych wtyczek.

Niezależnie od tego, czy preferujesz API RESTful, GraphQL czy inne, Strapi daje możliwość wykorzystania dowolnego interfejsu programowania aplikacji klienta (React, Vue, Angular, Svelte), urządzenia IoT lub aplikacji mobilnej.

4. Kontent

Kontent to system zarządzania treścią w formie SaaS (oprogramowania jako usługi) dla nowoczesnego przedsiębiorstwa. Wyróżnia go to, że jest oparty na chmurze. Pozwala całym zespołom zarządzającym treścią w przedsiębiorstwie tworzyć wysokiej jakości treści z orientacją na strategię omnichannel. W tym samym czasie programiści mogą używać preferowanych przez siebie technologii do tworzenia angażujących doświadczeń cyfrowych.

Headless CMS Kontent usuwa wszelkie bariery w udostępnianiu treści, pozwalając pracownikom skupić się na strategii marketingu treści i dostarczać odwiedzającym najlepsze możliwe wiadomości we wszystkich kanałach cyfrowych. Wszechstronność Kontentu pozwala na tworzenie treści za pomocą dowolnego narzędzia technologicznego.

Treść jest dostarczana za pomocą ustrukturyzowanego interfejsu API, co pozwala programistom na wykorzystanie preferowanej technologii do tworzenia najlepszych możliwych doświadczeń cyfrowych. Wszystkie treści można dodawać, usuwać i zastępować w dowolnym momencie.

Ponadto, wybierając to rozwiązanie, nie trzeba zarządzać infrastrukturą ani oprogramowaniem, bo jak wspomnieliśmy wcześniej – jest to rozwiązanie SaaS. Dzięki temu możesz poświęcić czas i zasoby na najważniejsze zadania, wiedząc, że Twoje treści są zawsze dostępne i bezpieczne.

5. Butter CMS

Butter to kompletny headless CMS, który ułatwia zarządzanie treścią twojej strony internetowej.

Oferuje elastyczne szablony treści, które upraszczają pracę zespołu odpowiedzialnego za redagowanie artykułów internetowych. Jest nieco łatwiejszy w obsłudze, dzięki edytorowi „WYSIWYG”. Możesz sprawnie i łatwo aktualizować treść swoich stron bez konieczności używania kodu HTML lub wzywania programisty.

Twój zespół marketingowy będzie zachwycony wbudowanymi funkcjami optymalizacji dla wyszukiwarek. Blogi na tej platformie można szybko umieszczać w podkatalogach witryny i optymalizować pod kątem SEO dzięki wbudowanym metadanym.

Ponadto funkcja pod nazwą „Komponenty” umożliwia konfigurację elastycznych układów i ich łatwą, i szybką zmianę w zależności od potrzeb.

Dzięki funkcji „Historia zmian” już nigdy nie stracisz kontroli nad zmianami treści i będziesz mógł łatwo zobaczyć wszystkie aktualizacje, które ktoś wprowadził na stronach.

6. Magnolia

Magnolia jest nadal jednym z najlepszych headless CMS z punktu widzenia programistów, a to dlatego, że skupia się na produktywności, co w świecie biznesu jest najważniejsze.

CMS oparty na Magnolii można zintegrować z aplikacjami typu Single Page Application (SPA) i Progressive Web Applications (PWA) zbudowanymi przy użyciu dowolnego frameworka front-end, w tym React, Angular i Vue.

Od strony technicznej Magnolia składa się z „delivery API” i „API template”. Delivery API udostępnia treść we wszystkich aplikacjach i punktach styku, natomiast API Template pozwala zespołom marketingowym łatwo modyfikować aplikacje internetowe. Oprogramowanie wspiera tworzenie kodu niskiego poziomu w języku programowania YAML.

Co najważniejsze, Magnolia jest rozwiązaniem, które pozwala zespołom marketingowym zmierzyć się z każdym problemem związanym z treścią strony internetowej bez kompromisów technologicznych.

Wygodę użytkowania zapewnia interfejs użytkownika, który zapewnia przydatne i interesujące funkcje marketingowe, takie jak edycja treści przez edytor WYSIWYG, funkcje demonstracyjne doświadczeń użytkownika, a także możliwość zarządzania i planowania kampanii dystrybucyjnych. Są też narzędzia analityczne pozwalające na śledzenie wyników w strategiach omnichannel.

Comments are closed.